czwartek, 14 sierpnia 2008

Ciasto z serem i jagodami



Sezon jagodowy według pań na straganie już się kończy. Pewnie też dlatego pewna starsza kobiecina wołała za mną, gdy podziękowałam za słoiczek jagód za 12zł, krzycząc z zapytaniem czy poratuje mnie złotówka ;-) Nie, nie poratuje :P Wiem, że to katorżnicza robota schylać się i zbierać te maleńkie owoce, ale za taki mały słoiczek... Oj jak chciałabym się wybrać do lasu.

Suma sumarum prezentowany przeze mnie przepis jest połączeniem dwóch ciast Bajaderki- pierwsze znane mi z forum cincin jako Bawarskie ciasto serowe z jabłkami (na pewno jeszcze zamieszczę przepis oddzielnie na blogu, bo to moje ulubione ciasto na szybko) oraz drugie odnalezione na moim ulubionym inspiracyjnym blogu wypiekowym Doroty.

To, co czuje podniebienie, gdy kosztuje się to ciacho na ciepło z lodami jest wprost nie do opisania. Ja unoszę się do nieba.

Cytuję za Dorotą.


Składniki na tortownicę:

Ciasto:

  1. 2 szkl. mąki
  2. 3/4 szklanki cukru (u mnie nawet nie pół szkl. ciasto i tak jest dość słodkie)
  3. pół kostki (125 g) zimnego masła
  4. pół łyżeczki proszku do pieczenia
  5. pół łyżeczki sody oczyszczonej
  6. szczypta soli
  7. 1 łyżeczka otartej skórki z cytryny
  8. 3/4 szklanki jogurtu naturalnego (z braku był bananowy)
  9. 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (u mnie bez)
  10. 1 duże jajko
Masa serowa:
  1. 250g kremowego twarożku
  2. 1/4 szkl. cukru (w tym paczka cukru waniliowego)
  3. 2 duże jajka
  4. łyżeczka soku z cytryny
Dodatkowo:
  1. borówka amerykańska- dwie garście
  2. 2 banany
  3. uprażone na suchej patelni płatki migdałowe
Wykonanie: Mąkę wymieszać z cukrem, dodać masło i posiekać, aż masło zmieni się w małe grudki (jak kruszonka). Odsypać pół szklanki (potrzebne będzie do posypania), a resztę przesypać do sporej miski, dodać proszek do pieczenia, sodę, skórkę z cytryny, wymieszać. Jogurt wymieszać z ekstraktem waniliowym i jajkiem, dodać do suchych składników i wymieszać (zmiksować).

Tortownicę o średnicy 23 cm (zdecydowanie polecam tortownicę 28cm, ciasto i w takiej jest dość wysokie) wyłożyć papierem do pieczenia. Wymieszane ciasto przełożyć do tortownicy, wygładzić powierzchnię. (Dorota w swoim przepisie piecze całość razem z masą, i ja tak zrobiłam, ale następnym razem podpiekę ten spód, bo miałam wprawdzie przepysznego, ale jednak zakalca)

Ser utrzeć z cukrem, jajkiem i sokiem z cytryny na gładką masę. Rozprowadzić po powierzchni ciasta zostawiając po bokach 2 cm margines. Delikatnie na serze rozłożyć owoce- pokrojone w plasterki banany i borówkę.

Do odłożonej 1/2 szklanki okruszków dodać płatki migdałowe, wymieszać i posypać po powierzchni ciasta, koncentrując się głównie na jego brzegach.

Piec w temperaturze 180ºC, przez 30 - 40 minut, aż powierzchnia będzie ładnie ozłocona. Można podawać ciepłe lub ostudzone.


4 komentarze:

margot pisze...

ale smakowicie prezentuje się to ciasto

Asia pisze...

olu, a czy ono przypomina sernik? to znaczy czy srodek jest sertnikowy, skoro z serem?

nie mam konta na blogerze, ale chyba musze zalozyc, bo glupio komentowac wpisy podpisujac sie nazwiskiem :) z tej strony kuchareczka (z kuchareczka.blox.pl)

Ola pisze...

Hymm.. w zasadzie bardzo nie przypomina sernika. Jest to raczej ciasto z owocami z dodatkiem sera.
Wolę chyba to bawarskie serowe z jabłkami, ale tym też nie pogardzę bo b. smaczne.

malwin pisze...

Tak ceny pyszniutkich jagód są straszliwe! Zapłaciłam właśnie te 12zł za słoik "litrowy", chociaż nie mieści się tam tyle;p, bo pani straganowa postraszyła mnie, że to ostatnie :| w domu przemyciłam i cichaczem schowałam w zamrażarce na zimę ;-)), zawsze potem marze o czymś jagodowym, chociażby z mrożonki :)

ciasto wygląda wspaniale, śliczne i zapewne smaczne połączenie!